publiek

Bands en theaterwetten: 10 tips voor professioneel podiumgebruik

Bands en theaterwetten: 10 tips voor een professioneel podiumgebruik.

Op een klein en sympathiek festivalletje laatst, viel me weer op dat vooral beginnende bands zo ontzettend weinig inzicht hebben in hun aanwezigheid en beweging op het podium. Met een beetje inzicht in theaterwetmatigheden en psychologie, zouden ze zoveel meer sju aan hun optreden kunnen meegeven. Daarnaast heb ik als publiek echt niks te maken met de bandhiërarchie, dat moet men echt onderling in de repetitieruimte uitvechten.

Bands met weinig live ervaring zijn een aantal dingen vergeven. Bijvoorbeeld een  laconieke houding op het podium, een air van “ach, we doen ook maar wat”  en het gebruik van zelfspot en relativerende gimmicks. Allemaal manieren om jezelf te beschermen van een eventueel falen. Een buffer waarop je kunt terugvallen als om te zeggen “ja, we zeiden toch dat we maar wat doen..”. Dat is niet alleen een kwestie van zelfrespect, je publiek dien je ook serieus te nemen. Die hebben niet een tientje gelapt om jou op het podium maar wat te zien aankloten.  “Heb ik dat wel nodig?” moet je je afvragen. Is het antwoord “ja”, is het je voor het moment vergeven, maar probeer daar wel iets aan te doen. Theaterwetten zijn er ook om jezelf te beschermen op momenten dat het optreden niet lekker loopt of je een moeilijke zaal voor je hebt.

Een kwestie van jezelf serieus nemen ook dus. Is dat niet het geval, waarom zou ik je als publiek dan wél serieus moeten nemen? Een niet onverdienstelijk zanger had zich op het festivalletje gepositioneerd achter een 4 tal trommels, die hij zelf bediende, zittend vanachter zijn gitaar. Mijns inziens gimmicks die hij zelf nodig heeft, maar die de ervaring vanaf het veld gezien nogal kneuterig maakt. Het toppunt was wel dat hij zijn set begon met de strekking: ach, misschien  vinden jullie het wat, misschien ook niet. We kijken wel wat we doen. Halverwege de set- precíes op het moment dat het publiek er een beetje genoeg van kreeg, vraagt hij doodleuk aan het veld “of er verzoekjes zijn” en “zal ik er nog een doen?” Het publiek was gelukkig sympathiek genoeg om niet en masse “nee” te roepen. Tot 3 keer toe ging hij echt het laatste nummer spelen en toen hij eindelijk klaar was, kwam er nog een toegift. Gá dan  niet op een podium staan! Je hebt je stem, repertoire, je ervaring en je set klaar en daar gaat het publiek (hoop je) van genieten. Met al die ruis eromheen stel je je bij voorbaat al op als de mindere partij van jullie twee (performer en publiek) en dan hoef je ook geen genade te verwachten, mocht het niet lekker lopen. Ik noem geen namen want dit is geen recensie.

Een paar bruikbare handreikingen voor (al dan niet) beginnende bands:

  • Een podium is geen repetitieruimte; er is geen plek voor uitvechten van je plaats binnen de groep;
  • Maak er geen egotrip van, ten koste van je mede muzikanten.
  • Markeren! Ben je klaar met een nummer, sla de laatste maat af en doe een stap naar achteren: applaus. Maak bij de laatste slag een knik naar het publiek: applaus. Maak een gebaar: applaus. Hoe sterker je het einde van het nummer markeert, hoe groter het applaus. Daar zit uiteraard wel een maximum aan; het moet wel gewoon goed zijn.
  • Niet elk applaus is hetzelfde. Het kent nuances en subtiele verschillen. Merk je dat het een twijfelend applaus is, rek de overgang naar het volgende nummer een beetje op. Met een solo van de drummer bijvoorbeeld. Dit werkt ook uitstekend om je publiek bij de les te houden.
  • Probeer een spanningsboog in je set te leggen: Als je het publiek eenmaal aan het dansen hebt, speel dan niet daarna een rustige ballad… hou ze bezig. Let er wel op dat het publiek ook zelf een conditie heeft. Na een x aantal zware nummers is het weer tijd voor wat rustigers.
  • Gebruik belichting ook om je publiek mee te sturen. Een blackout na een nummer geeft applaus, maar het trekt ook de aandacht van het publiek. Vervolgens 1 spot met goudfilter op jou met akoestische gitaar, houdt die aandacht ook vast.
  • Als je zelf niet lekker speelt of het gaat dat optreden wat minder goed, zorg dat je kunt terugvallen op je techniek. Als je de sfeer niet mee krijgt, zorg dat je wel zelf de controle houdt. Door terug te vallen op je techniek, zorg je dat je niet al te kwetsbaar bent. Gimmicks zijn bederfelijke waar.
  • Ben je bewust van je basishouding als muzikant. Je podiumpersoonlijkheid en je basishouding vormen één beeld, maar jij bepaalt zelf waar de “lassen” zitten. Vanuit je basishouding kun je jezelf opblazen en verkleinen, zonder dat dit het beeld hindert, vanuit het publiek bezien.
  • Ga je een experiment doen op het podium? Nieuw nummer bijvoorbeeld, maak het publiek daar deelgenoot van of “verklein de zaal” door klein en intiem licht te gebruiken of het publiek zo veel mogelijk richting podium te krijgen (machtsafstand verkleinen). Je zult zien dat het publiek veel meer pikt dan.
  • Gebruik eventuele pauzes om te veranderen van richting of dynamiek. Bijvoorbeeld tempo te versnellen of te vertragen, nieuw materiaal spelen of een changement in het decor. Dit is een heel duidelijke “markering” waarvan je handig gebruik kunt maken.
[fblike]

2 thoughts on “Bands en theaterwetten: 10 tips voor professioneel podiumgebruik”

    1. Hoihoi,
      Ik herken je email. Jij bent Erik W. toch? 😉 Leuk dat je m’n blog leest. Ja, ik kan ook workshops geven. Ik heb din in het verleden vaker gedaan onder de noemer podiumcoaching. Bands zijn vaak een beetje allergisch voor de term “regie”. haha Workshops kunnen gericht zijn op de band zelf, maar ook op de hele show.

Comments are closed.